Fra vuggestuen til børnehaven

Overgange
Overgang fra vuggestue til børnehave

Det er et stort skridt at gå fra at være vuggestuebarn til at blive børnehavebarn. Der er flere børn og færre voksne, nye legeregler og meget større bevægelsesfrihed. Der er ikke en voksen bag dit barn hele tiden. Barnet kan f.eks. godt lege helt nede i den anden ende af legepladsen (vi holder naturligvis stadig opsyn med dit barn, selvom han/hun leger et mere skjult sted).

Det er ofte mor og far, der har det sværest med disse ændringer, men barnet vil også, almindeligvis, have en reaktion på skiftet fra små trygge rammer med mange voksne og færre børn, til store rammer, flere børn, færre voksne og større frihed.

Mange små, der kommer fra vuggestuen, har ikke lært spillereglerne endnu, de leger stadig parallelt med hinanden og vil stadig have det samme legetøj. Det er derfor normalt, at der bliver skubbet lidt til hinanden og der bliver fældet en tåre hist og her. Vi arbejder på at lære dem de nye regler, at indgå i rollelege og at henvende sig til hinanden på mere hensigtsmæssige måder, med anerkendelse og respekt for det enkelte barn. Dette spring er et naturligt led i barnets udvikling og ikke en grund til bekymring i sig selv.